From
www.gyro-copter.de (German gyro forum)
I see this accident actually occured some 2 years ago. Was anyone able to obtain details of the actual investigation report conducted by the German aviation authority (as opposed to the Ulm public prosecutor) - assuming a proper aviation authority accident investigation was conducted?
Ermittlungen abgeschlossen. Tod des Tragschrauberpiloten beim Flugplatzfest in Blaubeuren–Sonderbuch am 04.09.2005 beruht nicht auf Fremdverschulden.
Die Staatsanwaltschaft Ulm hat ihre Ermittlungen zu dem Absturz des Tragschraubers Typ M 14 Scout 2000, der während einer Flugvorführung im Rahmen des Flugplatzfestes am 04.09.2005 in Blaubeuren-Sonderbuch aus einer Flughöhe von etwa 100 Metern abstürzte, abgeschlossen. Die Ermittlungen ergaben, dass der Absturz des Ultraleicht-Tragschraubers während einer genehmigten Flugveranstaltung auf dem Sonderlandeplatz Blaubeuren-Sonderbuch ausschließlich auf einen Fehler des Piloten zurückzuführen ist.
Tragschrauber, auch Gyrocopter oder Windmühlenflugzeug genannt, sind ultraleichte Luftfahrzeuge, die nach Erreichen einer bestimmten Rotordrehzahl ausschließlich von einer Tragschraube (Rotor) in der Luft gehalten und bewegt werden. Der Rotor wird dann nur noch vom anströmenden Fahrtwind in Bewegung versetzt. Dieser Betriebszustand wird als "Autorotation" bezeichnet. Der frei im Luftstrom umlaufende Rotor ersetzt zugleich einen festen Tragflügel. Der Rotor hat überdies den Vorteil, dass er das Fluggerät auch bei geringer Fluggeschwindigkeit in Folge der Eigendrehung in der Luft hält.
Nach den Feststellungen des Sachverständigen verlor der Tragschrauber bei einem Kurvenflug stark an Fluggeschwindigkeit, der Rotor wurde stark entlastet, rotierte langsamer und konnte keinen genügenden Auftrieb mehr erzeugen. Der Tragschrauber kippte deshalb zunächst nach vorne ab, die Rotorblätter von einer Gesamtlänge von 8,23 Meter, die im normalen Flug aussteifen, bogen sich bei nur noch sehr geringer Autorotation stark durch. Es kam zu Abschervorgängen an Elementen des Steuerungssystems und das Fluggerät kippte nach links. Dadurch wiederum bog sich das rücklaufende Rotorblatt stark nach unten, zerschlug die Radverkleidung und streifte den Reifen, wobei das Rotorblatt zerbrach. Es verschoben sich weitere Teile des Steuerungssystems und der Rotor kam schließlich ganz zum Stillstand. Das Fluggerät, das nun keinerlei Auftrieb mehr hatte, stürzte beinahe senkrecht zu Boden, zerschellte und geriet vor den Augen der zahlreichen Zuschauer in Brand. Der Pilot, ein erfahrener Fluglehrer aus der Schweiz, erlitt schwerste, tödliche Verletzungen.
Da dem Unfall kein Fremdverschulden zugrunde lag, hat die Staatsanwaltschaft Ulm nun das Todesermittlungsverfahren eingestellt.
and Googles translation:
hwell:
Determinations finally. Death of the autogyro pilot with the airfield celebration in Blaubeuren Sonderbuch to 04.09.2005 is not based on foreign being to blame for.
The public prosecutor's office Ulm locked its determinations to the crash of the autogyro type M 14 Scout 2000, which fell during a flight demonstration in the context of the airfield celebration to 04.09.2005 in Blaubeuren Sonderbuch from a flight altitude of approximately 100 meters. The determinations resulted in that the crash of the ultralight autogyro is to be attributed during an authorized flight meeting on the special landing area Blaubeuren Sonderbuch exclusive to an error of the pilot.
Autogyros, also Gyrocopter or windmill airplane mentioned, are ultralight aircraft, which are kept exclusive and moved after reaching a certain rotor speed by a carrying screw (rotor) in air. The rotor is then only shifted by the flowing against wind in motion. This operating condition is called “autorotation”. The rotor freely rotating in the air flow replaces at the same time a firm wing. The rotor has besides the advantage that it holds the aircraft also with small airspeed in consequence of the self-turn in air.
After the statements of the expert the autogyro lost rotated with a turning flight strongly at airspeed, which became rotor strongly relieved, more slowly and could no sufficient lift more produce. The autogyro tipped therefore first forward, the rotor blades of an overall length of 8.23 meters, in the normal flight the out-rigid, bends with only very small autorotation strongly. Came to cutting procedures at elements of the control system and the aircraft tilted to the left. Thus again the backward-moving rotor blade bent itself strongly downward, smashed the wheel lining and touched the tire, whereby the rotor blade broke. Further parts of the control system and the rotor shifted were stopped finally completely. The aircraft, which had now no lift more, fell almost perpendicularly to soil, smashed and turned out before the eyes of the numerous spectators in fire. The pilot, an experienced flight instructor from Switzerland, suffered heaviest, fatal injuries.
Since no foreign being to blame for was the basis for the accident, the public prosecutor's office Ulm stopped now the death preliminary investigation.